Ozonla Diyabetik Yara Tedavisi

Halk arasında “şeker hastalığı” olarak da bilinen Diabetes Mellitus, pankreasın gerektiği kadar insülin salgılamaması ya da salgılanmış insülinini vücudun kullanamaması sonucu meydana gelen,  kronik bir hastalıktır. Diabetes Mellitus diğer adıyla şeker hastalığı vücudun hasara uğramasına neden olur. Diyabet sonucu meydana çıkan hasar ya da yaraların iyileşme süreci oldukça yavaştır. Bu da enfeksiyon, uzuv kaybı  gibi ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Diyabetik Yara Nedir?

Diyabet( şeker) hastalığı nedeniyle  sinir ve damar sistemi hasara uğrar. Bunun sonucu vücutta travma ve yaralanma meydana gelir.  Diyabet aynı zamanda yaraların iyileşmesini zorlaştıran bir sinir hasarına yol açar. Bu nedenle diyabet hastalarının vücudunda oluşan yaralar zor iyileşir. Hatta, diyabet yaraları enfeksiyon gibi ciddi sağlık sorunlarına neden olur. Meydana gelen enfeksiyon tedavi edilmediği durumda kas ve kemiğe yayılır ve kangren gibi ciddi sağlık sorunlarına yol açar.

Diyabet (Şeker) Yaraları Nasıl Oluşur?

Pankreasın yeterli insülin üretememesi ya da üretilmiş insülinin yeterli kullanılmaması sonucu kan şeker düzeyi yüksek seviyede olur. Kan şeker seviyesinin yüksek olması başta sinir ve kan damarları olmak üzere vücudun tüm sistemi hasara uğrar. Diyabet yaraları da vücudun uğradığı hasarlardan biridir. Diyabet yaraları oluşmasının sebepleri şunlardır:

• İmmun sistem hasara uğrar
  • Sinir tutulması oluşur ve bunun sonucu ağrı hissi kaybolur
  • Cilt nem ve terleme sistemi hasara uğrar
  • Diyabet kaynaklı ayak kaslarında tutulma oluşur, bunun sonucu deformite oluşur
  • Damarların hasara uğraması sonucu kan akımı bozulur ve gerekli oksijenizasyon sağlanmaz
  • Genel vücut direnci hasara uğraması

Bu nedenler sonucu meydana gelen diyabet yaraları iyileşmez ve iltihap kaplar. Hatta iyileşmeyen yaralar daha da büyür ve kangren gibi ciddi sağlık sorunlarına uzuv kayıplarına sebep olur.

Diyabetik Ayak Yarası

Diyabetik ayak yarası, şeker hastalığı ya da kan şekerinin kontrol altında olmaması nedeniyle ayakta meydana gelen yaralardır, bu yaralar çoğunlukla kronik olur. Hissiz ve kan dolaşımı azalmış hastaların ayaklarında çok kolay yara meydana gelebilir.

Diyabet( şeker) hastalarının beşte birinin yaşamının bir  parçasında ayakta yara, ülser ve enfeksiyon meydana gelir. Ayakta meydana gelen yara, ülser gibi rahatsızlıklar geçmez ve ayağın ya da bacağın kaybı gibi ciddi sorunlara neden olabilir.

Sağlıklı kişilerde uygun tedavi yöntemiyle çok kısa sürede iyileşen basit yaralar( ayakkabı vurması, tırnak batması v.b) şeker hastalarında ayak ülserine neden olur.

Diyabetik ayak yavaş ve zaman içinde oluşan bir şikayettir, ilk başlarda belirti vermez.

Diyabetik Ayak Yarası Nasıl Başlar, Belirtileri Nelerdir?

Diyabet hastalarında kan şekerinin uzun süre dengesiz olması sonucu ayaklardaki kılcal damarlar hasara uğrar. Başlarda belirti vermese de zamanla ayak damarlarında hasar sonucu daralma ve tıkanıklıklar oluşur ve yürüme esnasında bacaklarda ağrıya neden olur. Bacaklarda meydana gelen bu ağrı zaman içinde şiddetini artırır ve kişinin yürümesine engel oluşturur. İlk etapta dinlenme sonucu geçen ağrılar zamanla dinlenme sonunda geçmez.  Bazı şeker hastalarında ağrı olmayabileceği unutulmamalıdır. Şeker hastalığı sinirlerde inflamasyon veya damarlarda enflamasyona neden olur. Diyabet olan kişilerde vaskülopati ve nöropatiye bağlı olarak ayaklarda yara meydana gelir.

Diyabet hastalarının ayakları çoğunlukla kuru olur. Kuru ayaklarda topuk çatlağı olma riski daha fazladır. Meydana gelen topuk çatlaklarından giren mikroplar, kan akımının hasara uğramış ayaklarda çok kolay enfeksiyon oluşturur. Bu durum diyabetik ayak yarasının başlamasına neden olur.

Diyabetik ayak belirtileri şunlardır:

• Bacaklarda soğukluk
  • Bacaklarda şişlik
  • Bacaklarda üşüme hissi, renk değişikliği
  • İyileşmeyen ayak yaraları

Diyabetik Yaralarda Ozon Tedavisi

Diyabet hastalığının ve komplikasyonlarının tedavisinde ozon tedavisi en etkili tamamlayıcı tıp metodudur.

Ozon tedavisi sayesinde bozulmuş olan kan dolaşımı artar.  Ozon tedavisi dokulara daha çok oksijen gitmesini sağlar.  Kan dolaşımı düzelmesi ve dokuların daha fazla oksijenle buluşması sonucu hücresel metabolik olaylar sağlıklı ve etkili çalışmaya başlar.

Ozon tedavisinin bir etkisi de bağışıklık sistemini güçlendirmesi ve düzenlemesidir.

Bağışıklık sisteminin güçlenmesi sonucu şeker hastalarında meydana gelen yaralar ve ayak enfeksiyonları  tedavi edilerek hızla iyileşme sağlar.

Diyabet hastalığı böbrek, göz, kalp, damar gibi vücudun birçok organında hasara yol açar.

Dokularda oksijen miktarı arttıkça başta böbrek olmak üzere, sinir, damar ve göz gibi diyabet nedeniyle hasar görmüş organlar hızla iyileşme sağlar.  Diyabet hastalarında sıklıkla meydana gelen ayak yaralarında da ozon tedavisi oldukça etkilidir. Ozon tedavisi sayesinde iyileşmeyen, kronik ayak yaraları tedavi edilir.

Diyabetik Yaralarda, Diyabetik Ayakta Ozon Nasıl Uygulanır?

Diyabetik yaralarda uygulanan major ozon tedavisinin yanı sıra torbalama tedavisi de kullanılır. Torbalama tedavisinde ayak gibi diyabetik yara oluşan bölge vakumlu bir  torba içine sarılır ve  torbanın havası alınır. Ardından bölgeye ozon uygulaması yapılır. Bu sayede yara yüzeyi ve yara etrafındaki dokularda yenilenme oluşur, iyileşme sağlanır.

Diyabetik yaralar ve diyabetik ayakta ozon tedavisi seans süresi ortalama 20 dakika sürer. 20 dakika boyunca sorunlu bölgeye ozon uygulanır.

Tedavi sonrası yaralarda sulanma görülebilir. Sulanmanın nedeni plazma denilen sağlıklı kan ürünlerinin bölgede toplanmasıdır.

Diyabetik Yaralarda Ozon Tedavisi Kaç Seans Olur?

Diyabetik yaralarda ozon tedavisi seansları yaranın durumuna, hastanın genel sağlık durumuna, yaşına göre farklılık gösterir.  Tedavi hastanın ve yaranın durumuna göre gün aşırı yapılabileceği gibi, üç günde bir ya da haftada bir uygulanabilir.