Migren Tedavisi

Baş ağrısı, toplumun büyük çoğunluğunda, her yaş grubu insanlarda görülen bir hastalıktır.

Uluslararası Başağrısı Derneği tarafından 14 ana grup altında toplanmıştır.

Primer baş ağrıları her yaş grubunda görülebilen, yaşın ilerlemesiyle atak sıklığı ve şiddeti azalan baş ağrılarıdır.

Migren ağrısı; primer (birincil)  baş ağrıları içerisinde yer alır.

Migren, kişinin günlük yaşantısını kısıtlayan, oldukça şiddetli olabilen bir baş ağrısı tipidir. Kadın, erkek hatta çocuklarda bile görülebilir. Ataklar halinde seyreden migren ağrısı, ense, şakak, göz çevresi gibi bölgeleri etkiler. Ataklar hareket ettikçe şiddetini artırabilir.

Migren Nedir?

Migren, günlük yaşam konforunu düşüren, yaşam aktivitelerini engelleyen rahatsızlıktır.

Bu rahatsızlığın en karakteristik belirtisi şiddetli baş ağrısıdır.

Baş ağrısının yanı sıra kusma, bulantı, ışığa aşırı duyarlılık, kokuya duyarlılık, sese duyarlılık görülebilir.

Ataklar, birkaç saatten, birkaç haftaya kadar sürebilir.  Ailesinde migren olan kişilerde migren görülme olasılığı daha yüksektir.

Hastalığın oluşmasında genetik ve çevresel faktörler etkilidir.

Migren Olup Olmadığını Nasıl Anlarız?

Beyindeki kan damarları ve sinirlerde oluşan değişim sonucu ortaya çıkan ağrı, migren ağrısıdır.

Migren ağrısı, ense, şakak, göz çevresini etkileyen ağrıdır.  Ağrı hareketi sevmez, hareket ettikçe şiddetini artırır.  Zonklayıcı olabilen bu ağrı,  çoğunlukla tek taraflı olur. Bazı durumlarda ise başın tamamında zonklayıcı ağrı hissedilir.

Migren ağrısına mide bulantısı, kusma,  ışığa duyarlılık, sese ve kokuya karşı aşırı hassasiyet gibi şikayetler olabilir.

Migren Neden Olur?

“Migren neden olur?” Sorusunun cevabı tam olarak bulunabilmiş değildir. Hastalığın alt sebepleri anlaşılmış olsa da, tam olarak nedeni bilinmez.

Migren hastalığında genetik faktör büyük ölçüde etkilidir. Ailesinde migren öyküsü olan kişiler  3 kat fazla risk altındadır.  Genetik faktörün yanı sıra çevresel, nöronal, vasküler, santral, fiziksel ve biyokimyasal  sebepler hastalığın nedenleri arasındadır.

Migren Belirtileri Nelerdir?

Migren hastalığın en bilinen belirtisi, şiddetli, zonklayıcı, bazen tek taraflı, bazen bütün baş ağrısıdır.  Ancak migren belirtileri bazen ataktan önce, prodrom evresinde görülmeye başlar.

Baş ağrısı başlamadan bir ya da iki gün öncesine prodrom denir. Bazı kişilerde migren belirtileri oluşabilir, bu belirtiler şunlardır:

• Ruh halinde değişim,

• Kabızlık,

• Artan iştah,

• Sık esneme,

• Boyun tutulması,

• Artan su ihtiyacı ve idrara çıkma.

Prodrom evresinden sonra aura evresi olabilir. Aura evresi 5 ila 20 dakika gibi kısa bir sürede gelişir. Bu evrede görülen belirtiler şunlardır:

• Dokunma hissinde güçsüzlük,

• Görme bozukluğu,

• Konuşurken zorlanma,

• Karıncalanma ve uyuşma  gibi belirtiler meydana gelebilir. Migren hastalarının büyük bölümü aurasız atak geçirir.

Migren atağının başlıca belirtileri şunlardır:

• Zonklayıcı baş ağrısı,

• Mide bulantısı kusma,

• Işığa ve sese karşı duyarlılık,

• Kokuya karşı hassasiyet,

Atak sonrası evreye postreme denir. Bu evrede hasta kendini yorgun, bitkin, tükenmiş, huzursuz, güçsüz hisseder. Bazen az da olsa rahatlama olur.

İlk 24 saat ses, ışık, koku rahatsız edebilir.

Migren Kimlerde Olur?

Migren, çocuk, genç, kadın, erkek herkes de görülebilen bir hastalıktır. Kadınlar hormonal nedenlerden dolayı erkeklere göre daha fazla risk altındadır.  Migren atakları çoğunlukla 20 ila 30 yaş arası ortaya çıkar. Çocukluk döneminde de migren görülebilir.  Yetişkinlerin tersine çocuklarda erkeklerde daha fazla migren görülür.

İlerleyen yaşla beraber atak sayısı ve şiddeti azalır.

Kronik Migren nedir?

Kronik migren, migren atak şiddeti ve atakların sıklığına göre adlandırılır.  Ataklara bazen birkaç saat içinde, bazen de günlerce sürebilir.

Migren ağrısı, üç ay içinde ayda iki haftada bir sıklığında, ayda en az 8 gün  olur ve her ağrı en az 4 saat sürer ise “kronik migren” olarak adlandırılır.

Migren Tedavisi Nasıl Olur?

Migren tedavisinde kişinin ataklarının sıklığı ve şiddeti, mide bulantısı, kusma gibi diğer şikayetler ve kişinin genel sağlığı göz önünde bulundurularak tedavi planı hazırlanır.

Migren tedavisi ilaçlı ve ilaçsız olmaz üzere ikiye ayrılır.

Migren ilacı

Migren ilaç tedavisinde, atakların şiddetini ve bulguları azaltmak hedeflenir.  Migren ilaçları hastanın ihtiyaçlarına, şikayetlerine göre doktor tarafından verilmelidir.

İlaçsız migren tedavisinde hasta derinlemesine bilgilendirilir, rahatlama teknikleri, egzersizler önerilir. Dengeli beslenme ve düzenli uyku da migren tedavisinde yer alır.

Migren Tedavi Yöntemleri

Migren tedavisinde, kupa tedavisi (hacamat), akupunktur, hirudoterapi (sülük) gibi tamamlayıcı tıp yöntemleri migren tedavisinde oldukça olumlu sonuçlar verir

Hacamat ile Migren Tedavisi

Hacamat, tarihi oldukça eskiye dayanan bir tedavi yöntemidir.  İçinde zararlı maddeler olan kan deri altında toplanır. Hacamat sayesinde bu kan vücuttan uzaklaştırılır. Böylelikle kan içinde bulunan ağır metaller, serbest radikaller ve toksinler gibi zararlı maddeler vücuttan alınır.

Birçok hastalığa çözüm sunan kupa terapisi (hacamat), migren krizlerine de çözüm olur.  Uzman kişiler tarafından, hijyenik ortamda yapılan hacamat sayesinde migren krizleri azalır hatta tamamen bitebilir.

Hirudoterapi (Sülük) ile Migren Tedavisi

Halk arasında sülük olarak bilinen hirudoterapi, mucizevi tedavi yöntemlerinden biridir. S

“Doktor sülük” olarak bilinen sülüklerin salgısında 105 adet biyoaktif madde vardır. Sülük yapıştığı noktada kan emerken bu maddeleri vücuda geçirir.

Hirudoterapi tedavisinde kullanılan bu sülüklerin salgıladığı yararlı maddeler sayesinde migren krizleri azalır hatta yok olur.

Akupunktur ile Migren Tedavisi

Akupunktur tedavisi, insan vücudunun belirli noktalarına iğneler batırılarak yapılan tedavi yöntemidir. Bu tedavide kullanılan akupunktur iğneleri, bu iş için özel üretilmiş, ince uçlu iğnelerdir.

Akupunktur tedavisinde migren atakları büyük ölçüde önlenir hatta bazı kişilerde tamamen yok olur.